Nikon 50mm f/1.4G | Detaylı İnceleme

24 Aralık 2014   |   by   |   in category İnceleme   |   with 0 and 0   |  
Home > Blog > Blog > Ekipman > İnceleme > Nikon 50mm f/1.4G | Detaylı İnceleme
Uzun yıllar boyunca 50mm odak uzaklığı, insan gözünün görüş açısına yakınlığı nedeniyle “standart” olarak adlandırıldı. Film kullanan fotoğraf makineleri arasında çok popüler olan bu lensler odak uzaklığı nedeniyle hem günlük hayatta hem de portre fotoğrafçılığı için tercih edilebiliyordu. Daha sonra gerek DSLR’deki kırpma faktörlü sensörlerin yaygınlaşması gerekse zoom lenslerin çoğalmasıyle 50mm lenslerin popülerliği de azalmaya başlamışken bugünlerde hem yaygınlaşan hem de fiyatı düşen full-frame makinelerle birlikte 50mm lenslere olan ilgili yeniden artmaya başladı.
Nikon 50mm f/1.4G

Genel Bakış ve Teknik Özellikler

Nikon 50mm f/1.4G

Nikon 50mm f/1.4G için rahatlıkla profesyonel seviyede bir lens diyebiliriz. Profesyonel fotoğrafçıların ihtiyacı olan geniş diyafram açıklığı sayesinde ışığın az yoğun olduğu yerlerde rahatlıkla kullanılabiliyor. f/1.4 diyafram açıklığı dar alan derinliği sayesinde nesneleri arkaplandan ayırmayı başararak çok sevdiğimiz bokehler oluşturuyor.

Nikon 50mm f/1.4G 1986 yılından beri üretilen Nikon 50mm f/1.4D’nin yerini almak üzere 2008 yılında piyasaya çıktı. 6 grupta 7 optik elemente sahip eski AF-D versiyonundan oldukça farklı bir tasarıma sahip olan lenste 7 grupta 8 optik element kullanılmış. Yuvarlak 9 adet diyafram bıçağından oluşan lens böylece selefi Nikon 50mm f/1.4D gibi 7 kenarlı değil daha yuvarlak bokeh oluşturuyor. Değiştirilen otofokus motoru sayesinde giriş seviyesi Nikon D3XXX serisi gövdelerde de otomatik netleme yapılabiliyor.

Lens hem FX hem de DX sensörlere uygun olarak tasarlanmış. FX gövdelerde 40° yatay görüş açışıyla sağlayan lens, 1,5x kırpma çarpanı ile çarpıldığında DX gövdelerde 27°’lik görüş açısıyla klasik portre lensi olarak bilinen 85mm f/1.4D’nin 24°’lik açısına çok yakındır. Bu değer portre fotoğrafları için ideal olsa da pek çok diğer tür için dar bir açı olarak kalıyor.

Kendinize bir Nikon 50mm f/1.4G satın aldığınızda lens 58 mm LC-58 geçmeli ön objektif kapağı, LF-1 Arka objektif kapağı, HB-47 Parasoley, CL-1013 Esnek objektif kılıfı ile birlikte geliyor.

Esnek objektif çantası CL-1013

Esnek objektif çantası CL-1013

Nikon Objektif Koruyucu HB-47

Objektif Koruyucu HB-47

Objektif Ön Kapağı LC-58

Objektif Kapağı LC-58

Objektif Arka Kapağı LF-1

Objektif Kapağı LF-1

Teknik Özellikleri

  •  Odak uzaklığı: 50mm
  •  Maksimum diyafram: f/1.4
  •  Minimum diyafram: f/16
  •  Maksimum görüş açısı(DX): 31°
  •  Maksimum görüş açısı(FX): 46°
  •  Objektif yapısı: 7 grupta 8 eleman
  •  Minimum netleme mesafesi: 0,45 m
  •  Maksimum reprodüksiyon oranı: 0,15x
  •  Diyafram bıçağı sayısı: 9 (yuvarlak)
  •  Bağlantı tipi: Nikon F-Bayonet
  •  AF-S motoru: Var
  •  Otomatik odaklama: Var
  •  Odaklama modu: Otomatik, Manuel, Manuel/Otomatik
  •  Uyumlu bağlantı biçimleri: FX, DX, FX gövdede DX modu, 35mm Film
  •  Filtre boyutu: 58mm
  •  Çap x uzunluk: Yaklaşık 73,5 × 54 mm
  •  Ağırlık: Yaklaşık 280 gr

Gövde Yapısı ve Ergonomi

Nikon 50mm f/1.4G metal bağlantılı yüksek kaliteli plastik bir kaplama ile korunuyor ve sağlam bir yapıya sahip. Lens bağlantı noktasında bulunan contası sayesinde sadece sensöre giden tozdan değil lensin içine gidebilecek tozlardan korunması hedeflenmiş.

Ağırlığı 280 gr olan lens selefine göre 50 gram daha ağır ve filtre boyu 52mm’den 58mm’ye çıkarılmış. Odaklama halkası ön tarafında bulunuyor ve tek parmakla odaklama yapmanız işten bile değil. Lensin yan tarafında bulunan düğme sayesinde otomatik netleme ve manuel netleme -M/A ve M- arasında kolay ve hızlı bir şekilde geçiş imkanı sağlanmış.

Nikon 50mm f/1.4G

Otomatik Netleme (AF) Performansı

Nikon 50mm f/1.4G barındırdığı Silent Wave Motor(Sessiz Dalga Motoru) sayesinde 50mm lensler arasındaki en sessiz çalışanlardan olmasına rağmen otomatik netleme hızı olarak maalesef eski Nikon 50mm f/1.4D ve yeni Nikon 50mm f/1.8G’nin gerisinde kalıyor. Rahatsız edici derecede olmasa da pek çok diğer lensle kıyaslandığında daha yavaş denebilecek seviyede. Çok hızlı kadraj değitirmek gerekmediği sürece -spor ve aksiyon- bu yavaşlığı çok farkedilmiyor. Nikon burada manuel netleme hassasiyeti ile otomatik netleme hızı arasında bir tercih yapmak zorunda kalmış ve tercihini manuel netleme hassasiyetini (netleme halkasının otomatik netleme esnasında dönmemesi) kullanışlı yapmak üzerinde kullanmış gibi duruyor. Diğer yandan otomatik netleme sistemi oldukça kararlı şekilde çalışıyor. Düşük ışıklı ortamlarda zaman zaman zorlanan lens, AF-ışığının yardımıyla istenilen performansa ulaşıyor.

Keskinlik

Keskinlik konusunda etkileyici sonuçlar veren lens f/1.4’te kenarlara doğru keskinlik kaybı yaşatıyor ancak f/2.0’dan itibaren tüm kadraj boyunca iyice keskinleşmeye başlıyor ve en iyi performansını f/5.6 – f/8 aralığında veriyor. Bu noktadan sonra diyaframı kısmaya devam ettiğinizde keskinlikte belirgin bir değişim gözlenmiyor.

Bokeh

Prime lensi tercih eden fotoğrafçıların belki de en çok önem verdiği özelliklerden biri “bokeh” adı halka etkileridir. 9 diyafram bıçağının etkisiyle arka planda oluşan bokeh halkaları yeterli yumuşaklık ve yuvarlaklıkta görünüyor. Halkaların etrafında sınır çizgileri f/1.4’te az da olsa belirgin. Diyafram kısıldıkça bu etki ortadan kayboluyor. Yine de tercihiniz arkaplan ile bokeh halkaları arasındaki geçişlerin çok yumuşak olması ise Nikon 58mm f/1.4G veya Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM lenslerini incelemenizi tavsiye ederim.

Vinyet

Prime lenslerle geniş diyafram açıklığı kullanılarak çekilen fotoğraflarda vinyet etkisi hissedilir derecede belirgindir ve bu Nikon 50mm f/1.4G için de geçerli. Ancak diyaframı kıstıkça ve özellikle f/4.0’dan sonra vinyetin gözle farkedilemeyecek kadar kaybolduğunu söyleyebiliriz.

Deformasyon

Düz çizgilere sahip bir nesne fotoğrafladığınızda lensin fıçı deformasyonu oluşturduğunu görebiliyorsunuz.

Kromatik Sapma

Kromatik sapma ile iyi başa çıkabilen lens bunu yüksek kontrast bulunan şartlarda da başarıyor. Çok büyük baskı veya fotoğraf üzerinde yoğun bir kırpma yapmadığınız sürece kromatik sapmaları fark etmek zor.

Günümüzde vinyet, deformasyon ve kromatik sapmalar post prodüksiyon sırasında Lightroom veya Photoshop gibi programlarla neredeyse tek dokunuşla düzeltilebiliyor.

Nikon 50mm f/1.4G

Sonuç

Hafifliği, büyüklüğü, renk doğruluğu ve keskinliği ile Nikon 50mm f/1.4G standart lensler arasındaki en iyi lenslerden biri. Eğer sadece mevcut ışığı kullanıyor ve harici bir flaş veya ışık kaynağı kullanmıyorsanız Nikon 50mm f/1.4G sizin için gerçekten ideal bir lens. DX gövdelerde kullanıldığında yarım portre lensi olarak idealdir. Boyutları sayesinde hem gezi fotoğrafçığında hem de gün içinde yanınzda bulundurmak için uygun. F/1.4′ kadar açılan diyaframı sayesinde çoğunlukla “ışığınız bol olur”.

Optik Kalitesi 8/10
Gövde Kalitesi 8/10
Özellikler 8/10
Bokeh Kalitesi 8/10
Netleme Hızı ve Doğruluğu 8/10
Ergonomi 10/10
Fiyat/Performans 8/10
Boyut ve Ağırlık 9/10

Artılar

  • Yüksek malzeme kalitesi
  • APS-C sensörde düşük deformasyon ve vinyet etkisi
  • Optik kalitesi özellikle geniş diyafram aralığında çok iyi
  • DX gövdeler için ideal bir portre lensi
  • Sessiz ve kararlı otomatik netleme
  • F/2 aralığında doğal bokeh

Eksiler

  • F/1.4’te düşük kontrast
  • FX gövdelerde güçlü vinyet etkisi
  • Otomatik netleme sistemi benzer lenslere kıyasla daha yavaş
  • Titreşim azaltma (VR) yok
  • Filtre boyutu 58mm, pek çok Nikon lensinden farklı

Add comment

Düğün Fotoğrafçısı Ankara | GUJJAR PHOTO ® 2013 - 2018 | Site Haritası | Facebook | Twitter | Instagram

Önceki yazıyı okuyun:
Gözümün daldığı o an
Gözümün Daldığı O An

Fotoğraf: Elliott Erwitt, İngiltere. Brighton, 1966.

Kapat